Excel Meerdere tabbladen tegelijk bewerken

In Excel in het mogelijk om meerdere tabbladen tegelijk te bewerken. Dat kan handig zijn bij bijvoorbeeld bestanden waar elke maand op een apart tabblad staat. Als de layout van al deze tabbladen tegelijk gewijzigd moet worden of formules toegevoegd moeten worden, dan kan dat door vooraf de betreffende tabbladen te groeperen. Dit kan op twee manieren. De eerste manier is om een eerste tabblad te kiezen en vervolgens met SHIFT ingedrukt een laatste tabblad te kiezen. Hierdoor worden het eerste tot en met het laatste gekozen tabblad gegroepeerd. De tabjes van alle gegroepeerde tabbladen worden daarbij wit, zoals te zien is in onderstaand plaatje. Hier zijn de tabbladen van januari tot en met december gegroepeerd. Het tabblad TOTAAL hoort niet bij deze groepering.

meerdere_tabbladen_tegelijk_bewerken1_634x96

 

Een andere manier is om andere tabbladen te kiezen met CTRL ingedrukt. Dan worden individuele tabbladen toegevoegd aan de groep, maar niet de tussenliggende tabbladen. Bij gegroepeerde tabbladen worden alle wijzigingen die doorgevoerd worden in één tabblad, doorgevoerd in alle andere tabbladen van deze groep. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om wijzigingen in layout, invoeren van nieuwe gegevens en invoeren van formules. Let er hierbij wel op dat als die andere tabbladen al gegevens bevatten in betreffende cellen, dat deze gegevens zonder waarschuwing zullen worden overschreven.

De groepering van de tabbladen kan weer opgeheven worden door een ander tabblad te kiezen die buiten de gegroepeerde tabbladen valt of door met een linker muisklik te kiezen voor de optie Groepering opheffen.

Interesse in andere tips & trucs? Ga dan naar ons tips&trucs-overzicht of neem een kijkje op onze pagina met tutorials.

Reacties op onze tutorials en tips&trucs zijn van harte welkom. Dat kan door hieronder een reactie toe te voegen of door rechtstreeks contact met ons op te nemen.

25 reacties op Excel meerdere tabbladen tegelijk bewerken

  • Is het op een of ander manier mogelijk om een groepering automatisch te laten opheffen bij het sluiten van het document?

    • Dat kan alleen met VBA. Bijvoorbeeld met:

      Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
          Worksheets(1).Select
      End Sub
  • Goedemiddag,

    Ik heb een Excel bestand met 2 werkbladen, op het eerste werkblad heb ik ongeveer 12 kolommen en ik heb op werkblad 2 daar maar 5 kolommen van nodig. Is het mogelijk dat ik deze koppel dat als ik wijzigingen op werkblad 1 doorvoer, deze ook op werkblad 2 worden doorgevoerd?

    Ik hoor graag van u.

    • Dag Nikki,
      Op werkblad 2 zou je in de betreffende kolom per cel met een formule een koppeling kunnen maken naar de kolom op werkblad 1. Dus iets als:=Blad1!A1. Of bedoel je wat anders?
      Groet, Manfred

  • Ik gebruik Excel 2010- onder windows 10.
    De mogelijkheid om meerdere tabbladen te selecteren werkt bij mij niet.
    Enig idee wat daar de oorzaak van kan zijn?

    • Het selecteren van meerdere tabbladen zou normaal gesproken moeten werken. Het is het moeilijk om vanaf afstand te beoordelen waarom het bij jou niet werkt. Het bewerken van meerdere tabbladen tegelijk werkt overigens niet op beveiligde tabbladen.

  • Ik zocht wat anders:
    Ik heb een excel-bestand met meerdere tabbladen die in een andere sorteervolgorde en andere verscholen kolommen een andere presentatie geven.
    Ik zou met één verwijzing van de hele regel die regel in de afgeleide tabbladen willen verwijzen.
    Daardoor is bij een wijziging van het één of ander in het ‘moeder-tabblad’ het hele excel-bestand met 1 actie geactualiseerd.
    Is hiervoor een formule/oplossing?

    • Normaal gesproken is hiervoor wel een een oplossing te verzinnen. Het is alleen lastig te beoordelen zonder het bestand te zien. De opbouw en werking van het bestand zijn hierbij cruciaal, met daarbij een precieze omschrijving van resultaat dat wordt beoogd. Wellicht kan gewerkt worden met een formule met daarin afzonderlijke verwijzingen naar de betreffende cellen op de verschillende tabbladen. Als dat niet blijkt te kunnen, dan zal het een VBA-oplossing moeten worden.

  • Ik heb een bestand met vier (4) werkbladen. Op het eerste werkblad wil ik van werkblad 2 tot en met 4 de laatste bewerkte rij krijgen. Mijn rijen in de werkbladen 2 tot en met 4 lopen per dagdeel op; er komt er steeds bij. Is hiervoor een oplossing en hoe ziet dit eruit?

    • Jazeker is daar een oplossing voor. Dat kan bijvoorbeeld met matrixformules, waarbij je per blad de laatst ingevulde rij kunt bepalen. Ook een oplossing met VBA is mogelijk. De uiteindelijke uitwerking is sterk afhankelijk van de opbouw van je bestand en van welke gegevens van werkbladen 2 t/m 4 je precies wilt laten zien op het eerste werkblad.

  • Ik heb 2 excel bestanden met email adressen. Alles adressen die in bestand 1 vermeld staan, zouden moeten gewist worden in bestand 2. Is het mogelijk om dit automatisch te doen ?

    Dank

    • Ja, dat kan zeker. Hiervoor zal dan een macro gemaakt moeten worden. Is op zich redelijk eenvoudig. Hoe deze er precies uit moet zien is afhankelijk van de opbouw van je bestand. Als je me een voorbeeldbestand mailt, wil ik hier wel even vrijblijvend naar kijken.

  • Ik bouw in Excel een Frans woordenboekje op. Daartoe heb ik werkmap met een aantal bladen ingericht. Elk blad bevat een woordenlijst met een bepaalde beginletter (1e blad A, B, C, 2e blad D,E, F enz.). Elk blad bevat 4 kolommen: Frans, Nederlands, Uitdrukkingen, Betekenis. Op de kolomkoppen staat een autofilter. Als ik woorden heb toegevoegd sorteer ik voordat ik de map opsla op deze kolomkoppen. Ik zoek naar een mogelijkheid om dat voor alle bladen tegelijk te doen.

    • Dat kan alleen met een macro/VBA. Deze macro is op zich redelijk eenvoudig, maar is afhankelijk van de opbouw van je bestand. Ik weet niet of je daarin thuis bent. Je kunt eens een begin maken met het opnemen van een macro waarbij je handmatig de stappen uitvoert die geautomatiseerd moeten worden. Je kunt dan de code bekijken en zo mogelijk aanpassen.

      • Bedankt. Ga het proberen…

  • kan je adhv de voorwaardelijke opmaak een bepaald ingevuld veld (bvb naam ‘Pieter’) op meerdere tabbladen laten verkleuren?
    ALs ik de regels nu instel, is dat steeds voor het huidige tabblad. En ik vind de optie niet om het bereik (van de voorw. opmaak) uit te breiden naar meerdere tabbladen

    • Dag Marc,
      Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Je moet de VO-regels per blad instellen. Je kunt wél de regels op 1 blad instellen en dan de opmaak kopiëren naar andere bladen De VO wordt dan ook gekopieerd.
      Groet, Manfred

  • Vraag; ik heb een excell bestand met diverse tabbladen. Hierin staan weeknummers.
    Nu willen we bij tabblad 1 en weeknummer invullen die dan automatisch in andere bladen komen.

    • Je bedoelt dat je op tabblad 1 een weeknummer ingeeft en dat deze dan op alle andere tabbladen op dezelfde plek moet verschijnen?
      Dat is dan een kwestie van de tabbladen groeperen, zoals dat op deze pagina wordt uitgelegd, en vervolgens het weeknummer op het eerste tabblad invoeren. Dit wordt dan automatisch doorgezet naar de andere gegroepeerde bladen.

  • Hoe kan ik twee werkbladen deels aan elkaarverbinden? Ik wil wijzigingen die ik in het eerste werkblad maak automatisch doorvoeren in een ander werkblad. Dit kan zijn een extra regel met gegevens, waarvan ik de eerst paar kolommen, inclusief de nieuwe gegevens, ook nodig heb in het tweede werkblad. Ik kan vooraf de werkbald beide selcteren maar dan krijg ik geen verwijzing. Is er een oplossing?

    • Ik begrijp dat het de bedoeling is om op het tweede werkblad automatisch verwijzingen te maken naar toegevoegde regels op het eerste tabblad? Dat is op zich wel mogelijk, maar dat kan alleen met een macro. Deze macro zal dan specifiek toegesneden moeten worden op de opbouw van het bestand en de specifieke wensen.

  • Dag beste,

    Graag zou ik willen vragen of het mogelijk is om van meerdere werkbladen de rijen te kopiëren in één keer. Ik zit namelijk met het probleem dat ik er maar 1 geselecteerd krijg per werkblad, maar dit zou als het goed is in één keer moeten kunnen.

    Graag hoor ik van u, dit zou mij zeeën van tijd besparen.

    Met vriendelijke groet,

    Arthur V.

    • Dit kan normaal gesproken wel met VBA gerealiseerd worden. Hoe deze code eruit ziet is afhankelijk van de specifieke wensen en opbouw van het bestand.

  • Ik heb een excel leden-bestand met tabbladen die verschillende soorten leden weergeven. In het eerste tabblad staan alle leden onder elkaar, en in de andere tabbladen staan de leden per categorie. Is het mogelijk dat als je iets toevoegd in het eerste tabblad, dat het dan automatisch aangepast wordt naar de desbetreffende categorie-tabblad?

    • Hoi Dorien,

      Er zouden op zich wel (matrix-)formules gemaakt kunnen worden om dit re realiseren. Bij een groot aantal leden gaat dat dan wel vertragend werken. Ook met VBA kan dit wel gemaakt worden. Ook bij grotere aantallen gaat dat normaal gesproken snel. Hoe deze oplossingen eruit zien is in beide gevallen afhankelijk van de opbouw van je bestand.
      Maar is het niet veel handiger en beter om alles op 1 blad te laten. Je kunt dan met filters heel snel de leden van een bepaalde categorie selecteren. Je hoeft dan niets te synchroniseren met andere tabbladen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.