Excel formules over meerdere werkbladen

In Excel is het eenvoudig om te verwijzen naar cellen op een ander werkblad. Als het document uit meerdere werkbladen bestaat kan eenvoudig in bijvoorbeeld cel A1 van werkblad4 een optelling worden gemaakt van de waarden uit de A1-cellen over de voorafgaande werkbladen met de formule:

=Werkbladnaam1A1 + Werkbladnaam2!A1 + Werkbladnaam3!A1

Maar als het bestand uit heel veel werkbladen bestaat wordt het al gauw onoverzichtelijk, met als gevaar dat een werkblad vergeten wordt. Bijvoorbeeld onderstaand bestand bestaat uit 13 werkbladen:

meerdere_tabbladen_tegelijk_bewerken1_634x96

Het is de bedoeling dat in het totaalblad optellingen worden gemaakt over de voorafgaande werkbladen. Stel dat in cel C3 een optelling moet worden gemaakt over de waarden van C3 van de 12 voorafgaande werkbladen, dan kan dat eenvoudig met de volgende formule worden gedaan:

=SOM('jan:dec'!C3)

(NB: Vervang bij Engelstalige Excel-versies SOM door SUM)

Alle cellen C3 van de werkbladen vanaf ‘jan’ tot en met ‘dec’ worden hierbij opgeteld. Dit werkt veel gemakkelijker en sneller en met minder kans op fouten dan door alle werkbladen apart in de formule te benoemen.

 

Interesse in andere tips & trucs? Ga dan naar ons tips&trucs-overzicht of neem een kijkje op onze pagina met tutorials.

Reacties op onze tutorials en tips&trucs zijn van harte welkom. Dat kan door hieronder een reactie toe te voegen of door rechtstreeks contact met ons op te nemen.

90 reacties op Excel formules over meerdere werkbladen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.